آپتاکید؛ تغذیه سالم، کودک مقاوم

کودکتان غذا نمی‌خورد؟ نگران نباشید!

food-children-eat-do-not-worry

اگر کودک شما از خوردن غذا خیلی به وجد نمی‌آید، این یادداشت را بخوانید.

در حقیقت کودکان نوپا زیاد به دنبال «انتخاب» چیزی نیستند و سلیقه غذایی متفاوتی با بزرگسالان دارند. اغلب بچه‌ها از خوراکی‌های خیلی شیرین خوششان می‌آید، دوست دارند هر روز پاستا با سس کچاپ بخورند، از طعم‌های ملایم لذت می‌برند، دوست ندارند به مدت طولانی پشت میز غذا بنشینند و سبزیجات به نظرشان تلخ می‌آید. رعایت چند ترفند کوچک زیر، منجر به ایجاد تغییراتی بزرگ خواهد شد:

کودک را در پخت و پز غذا شریک کنید.

به کودکان اجازه دهید احساس کنند در آشپزخانه کمک حال شما هستند؛ کمک در کارهای ساده‌ای مثل شستن و خشک کردن میوه‌ها، چیدن سبزیجات توی ظرف و غیره. کسی که در تهیه غذا کمک می‌کند، سر میز غذا هم میل بیشتری به خوردن دستپخت و نتیجه کار خودش دارد.

غذاها را جذاب و خلاقانه تزئین کنید.

میزتان را به زیبایی تزئین کنید، از ظرف‌های رنگارنگ، طرحدار و کودکانه استفاده کنید و برش‌های نان یا پوره سیب‌زمینی را به همراه نخود فرنگی، هویج، تربچه و پیازچه شبیه صورت‌های بامزه درآورید. بشقاب غذا می‌تواند یک داستان تعریف کند؛ داستانی که با تحریک حس کنجکاوی‌ کودک کم اشتها و بد غذا باعث افزایش اشتهای او می‌شود.

از غذاهای لقمه‌ای و انگشتی استفاده کنید.

مزه‌های مختلف را به کودک آموزش دهید. معمولا زمانی می‌توانید از دوست داشته شدن یک غذای جدید از طرف کودکتان مطمئن شوید که دست کم ده بار آن را از شما خواسته باشد. غذاهای جدید را کم کم ولی پیوسته توی بشقاب بگذارید و غذاهایی که مطمئن‌اید دوست دارد را با غذاهای جدید ترکیب کنید. بچه‌ها بسیاری از چیزها را با حس لامسه درک می‌کنند، بنابراین غذاهای انگشتی و کوچک انتخاب مناسبی برای آن‌هاست.

با میوه‌ها و سبزیجات جادو کنید.

میوه‌ها به راحتی قابلیت تبدیل به پوره‌های خوشمزه و جای گرفتن در پنیر یا پودینگ‌های مختلف را دارند. حتی مزه سبزی‌هایی مثل کلم یا کدوی سبز هم بعد از پوره شدن به راحتی لابه‌لای پوره سیب‌زمینی یا سس‌های خوشمزه گوشت پنهان می‌شود.

هله هوله را تا جایی که می‌توانید محدود کنید.

کودک چه سیر باشد و چه غذا را دوست نداشته باشد، به هر حال غذا نخواهد خورد. یادتان باشد بین وعده‌های غذایی اصلی، هیچ وقت زیاد از میان وعده‌ها برای سیر کردن او استفاده نکنید. البته به یاد داشته باشید که سرباز زدن در مقابل غذا لزوما آنقدرها هم هشدار دهنده و نگران کننده نیست. کمی بد غذایی یک وجه طبیعی در روند رشد بسیاری از کودکان است.

خوراندن زیاد غذا به کودک می‌تواند باعث اضافه وزن ناخواسته شود. کودکان معمولا درکی طبیعی نسبت به سیری دارند و می‌دانند کی دست از غذا خوردن بکشند که روند رشدشان هم لطمه‌ای نبیند، حتی اگر به نظر برسد که به اندازه کافی غذا نخورده‌اند. با این حال اگر کماکان نگران کودکتان هستید یا فکر می‌کنید او زیادی بد غذا یا کم‌خور است، بد نیست با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

نظر دهید