آپتاکید؛ تغذیه سالم، کودک مقاوم

با کودک بی اشتها باید چکار کرد؟

شما هم کودک بی اشتها دارید؟

بی اشتهایی کودک یکی از نگرانی‌های هر پدر و مادری است. کودک ما برای رشد فیزیکی سالم، افزایش قد، رشد مغزی، تقویت سیستم ایمنی و داشتن سلامت عمومی نیازمند تغذیه مناسب و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است. اما با کودک بی اشتها چه می‌توان کرد؟ حتما متوجه شده‌اید کودک بی اشتها برای اینکه از غذا خوردن فرار کند، به بهانه گیری و بازی کردن با غذا می‌پردازد. به جای آن که با اصرار و خواهش به لجبازی کودک خود دامن بزنیم باید سعی کنیم غذا خوردن را برای کودک بی اشتها به صورت یک تفریح دربیاوریم. اما چگونه؟

غذاهای رنگارنگ بخورید.

خوردن غذاهای رنگارنگ نه تنها برای کودک بی اشتها دل انگیز است، بلکه برای سلامتی او نیز مفیدتر است، زیرا با خوردن رنگین کمانی از خوراکی‌ها، بدن کودک مواد مغذی متنوعی که برای رشد خود به آن‌ها نیاز دارد را دریافت می‌کند.

هر پدر و مادری بهتر می‌دانند کودکشان به چه چیزی علاقه‌مند است.

کودکتان به چه چیزی از همه بیشتر علاقه دارد؟ اگر کودکتان به اسم کشورها علاقه‌مند است، غذاهای جدید بپزید و اسم کشورهای مختلف را روی آن‌ها بگذارید. اگر کودکتان به اشکال هندسی مختلف علاقه‌مند است، برای صبحانه لقمه‌ها را مثلثی درست کنید. میوه‌ها و خوراکی‌ها را به شکل‌های مختلف دربیاورید تا توجه کودک بی اشتها به آن‌ها جلب شود.

از اسم‌های سرگرم کننده استفاده کنید.

شاید از نظر بزرگسالانی که فرزند ندارند، اینکه صدا زدن خوراکی‌ها باعث تغییر نظر کودک بی اشتها برای خوردن آن‌ها شود، منطقی به نظر نرسد، ولی این موضوع واقعیت دارد. مثلا کلم بروکلی سرشار از ویتامین C و آهن است ولی کودکان معمولا دوست ندارند کلم بروکلی بخورند، پس چرا کلم بروکلی را ”درخت کوچولو“ صدا نمی‌زنید؟ می‌توانید از گوجه گیلاسی به عنوان میوه‌های این درخت استفاده کنید و ببینید چگونه کودک بی اشتهای شما از خوردن درخت کوچولو لذت می‌برد.

البته بهتر است نام واقعی میوه‌ها و سبزیجات را هم به کودکتان آموزش بدهید و این اسم‌های مستعار رازهای مادر و فرزندی باشند.

غذاها را به شکل‌های مختلف تزئین کنید.

تزئین غذا ضمن اینکه زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، در تغییر نظر کودک بی اشتها نقش اساسی ایفا می‌کند. مثلا به جای تکه کردن میوه‌ها، کباب میوه درست کنید. سیخ‌هایی که با تکه‌های کوچک و متنوع میوه پر شده‌اند، بدون شک توجه کودک بی اشتهای شما را به خود جلب می‌کنند. حتی می‌توانید کباب سبزیجات درست کنید. با گوجه گیلاسی‌های خوشمزه و تکه‌های پنیر یک میان وعده مقوی برای کودکتان تهیه کنید و ببینید که دیگر خبری از آن کودک بی اشتها نیست.

در تابستان بخشی از میوه‌های خوشمزه و رنگارنگ تابستانی را فریز کنید تا در زمستان که میوه‌ها تکراری و کسل کننده می‌شوند، برای برطرف کردن بهانه‌گیری‌های فرزندتان به یاری شما بیابند. می‌توانید این میوه‌های رنگارنگ را با بستنی سرو کنید و از هیجان کودکتان برای خوردن این میان وعده خوشمزه لذت ببرید.

از تاثیر شگفت انگیز “خوراکی‌های کوچک” غافل نشوید.

خوراکی‌های کوچک در همه سنین اشتها برانگیز هستند. کافیست یک کیک یا ساندویچ نقلی جلوی کودک بی اشتهایتان قرار دهید و بعد از چند دقیقه ببینید که اثری از آن خوراکی نیست.

کودک بی‌اشتهایتان را در انتخاب غذا و آماده کردن آن دخیل کنید.

خرید کردن یا آماده کردن غذا با کودکان کار خیلی سختی است. با این حال اجازه دهید هنگام تهیه غذا کودکتان کنار شما بایستد، غذا درست کردن شما را ببیند یا حتی به شما کمک کند. مطمئن باشید بعد از مدتی کودکتان به خوبی یاد می‌گیرد کدام مواد غذایی بهتر است و به شما در خرید کردن، آماده کردن غذا و تزئین آن کمک می‌کند.

برای کودک بی اشتها یک الگوی صحیح باشید.

اگر شما به عنوان والدین کودک رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید، در خوردن غذاها بهانه‌گیری کنید، وقتی سیر می‌شوید به خوردن غذا ادامه دهید یا بدون احساس گرسنگی شروع به خوردن کنید، مطمئن باشید کودک همه این‌ها را می‌بیند، خیال می‌کند این رفتارها طبیعیست و آن‌ها را تکرار می‌کند.

آیا واقعا کودک بی اشتهاست یا خوراکی‌های اشتباهی خورده است؟

یکی از علل بی اشتهایی در کودکان خوردن میان وعده‌های زیاد و مضر است. وقتی تلویزیون نگاه می‌کنید، وقتی در حال بازی و سرگرمی هستید، خوردن چیپس، پفک و بستنی کودک را بی اشتها می‌کند. والدین باید در تهیه میان وعده برای کودک دقت و توجه بالایی داشته باشند و میان وعده‌های مقوی، مفید و در عین حال اشتها برانگیز برای کودک تهیه کنند.

تهیه میان وعده‌های اشتها برانگیز با استفاده از پودر شیر غنی شده آپتاکید

برای تهیه میان وعده‌های مقوی و خوشمزه که بدون شک توجه کودک بی اشتها را به خود جلب می‌کنند می‌توانید از پودر شیر غنی شده آپتاکید استفاده کنید. شیر موز، شیر عسل، شیر انبه، میلک شیک توت فرنگی، میلک شیک شکلات، بستنی یخی، پوره سیب‌زمینی، پوره هویج، فرنی و پوره کدو حلوایی میان وعده‌هایی هستند که به راحتی با استفاده از پودر شیر غنی شده آپتاکید تهیه می‌شوند. شیر آپتاکید با بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی غنی شده است به همین دلیل، این میان وعده‌های اشتها برانگیز بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکتان را تامین می‌کنند. برای مشاهده روش تهیه به صفحه آشپزی با آپتاکید مراجعه کنید.

اگر تمایل به مطالعه مطالب بیشتری در خصوص کودکان دارید به این لینک مراجعه کنید.

نظر دهید