چرا بیشتر کودکان از تاریکی می‌‌ترسند؟

afraid of dark | ترس از تاریکی

چرا کودکان از تاریکی می‌‌ترسند؟

بسیار پیش می‌‌آید که والدین با گریه کودکشان از خواب برمی‌‌خیزند و می‌‌بینند که کودکان‌شان ترسیده و خیال می‌‌کنند که چیزی در اتاق تاریکش وجود دارد.

 با در نظر گرفتن این موضوع بسیاری از والدین از خود می‌پرسند که آیا کودکشان از تاریکی می‌ترسد و آیا این دلیلی است که آن‌ها در طول شب بی‌قرار هستند. اما یک سؤال که بسیاری از والدین می‌پرسند این است که آیا کودکان از تاریکی می‌ترسند؟ بنابراین اجازه دهید این سؤال را به همراه چند نکته و ترفند ممکن برای شما توضیح دهیم. کودکان زیر دو سال هنوز از نظر رشدی قادر به ترس از تاریکی نیستند. 

از این گذشته آن‌ها چیزی ندارند که بر اساس آن ترس خود را پایه‌گذاری کنند. برخلاف کودکان بزرگتر و بزرگسالان که تصور می‌کنند یک هیولا یا سایه می‌تواند در کمد یا زیر تخت آن‌ها کمین کند. اما این برای نوزادان صادق نیست.

ترشح هورمونی به نام ملاتونین که باعث خواب راحت در کودکان می‌‌شود، در تاریکی انجام می‌‌شود و این باعث می‌‌شود که در هنگام خواب ایجاد فضای تاریک ضروری باشد.

یک راه عالی برای کمک به فرزندتان برای درک تفاوت بین شب و روز و  تنظیم ریتم شبانه روزی اوست. می‌توانید این کار را با بیدار کردن آن‌ها و خواباندن آن‌ها در یک زمان مشخص انجام دهید.

در سنین کودکی خواب موضوعی بسیار کلیدی است، حتی جالب است بدانید که کودکی که در روز می‌‌خوابد، در شب نیز خواب خوبی می‌‌تواند داشته باشد. حتی خوابیدن ضعیف در طول روز می‌‌تواند به طور مستقیم بر خواب در شب نیز تاثیری مخرب داشته باشد. 

 در صورت نبود تاریکی، چه مشکلی ایجاد می‌‌شود؟

خستگی بیش از حد در کودکان پیش از خواب، می‌‌تواند باعث بی قراری و کلافگی آن‌ها شود، زیرا در این شرایط مغز کودکان مواد شیمیایی ضد خواب را ترشح می‌‌کند. 

شاید اینکه فرزندتان پیش از خواب تلویزیون ببیند یا با دیدن کارتون در گوشی به خواب برود، در لحظه به اصطلاح کارتان را راه بیاندازد، اما می‌‌تواند تاثیر مخربی بر روی خواب فرزندتان داشته باشد. کودکانی که شب‌ها تلویزیون تماشا می‌کنند دیرتر به خواب ‌می‌روند و در بیدار شدن نیز مشکل دارند.

 چگونه می‌‌توان ترس از تاریکی را در کودکان از بین برد؟

 چراغ خواب:

بعضی از کودکان با روشن بودن چراغ خواب، احساس امنیت می‌‌کنند. روشن بودن چراغ خواب نه تنها به روشن‌تر شدن اتاق کمک می‌‌کند بلکه به کودک شما این امکان را می‌‌دهد که خوابش را کنترل نماید.

امنیت خانگی برای کودکان

 آن‌ها را در معرض نور قرار دهید:

اگر فرزند شما در معرض نور طبیعی باشد، ساعت بیولوژیک بدنش تنظیم می‌‌شود و ترشح هورمون ملاتونین به خوبی شکل می‌‌گیرد و به کودک و نوزادتان کمک می‌‌کند تا در شب به راحتی بخوابد.

 اعتماد به نفس داشته باشید:

شما باید این اعتماد به نفس را در زمانی که او را در رختخواب می‌گذارید به او نشان دهید تا انرژی مطمئن و آرام شما را تغذیه کند.

 شب بخیر بگویید:

در مورد شب بخیر گفتن به کودکتان دقیق باشد و مطمئن شوید که هر شب این کار را انجام می‌‌دهید. تصور کنید چقدر برای کودک‌تان ترسناک است که شما یک دقیقه آنجا باشید و بعد از آن لحظه‌ای دیگر بروید.

 

 صبور باشید و به کودک خود زمان بدهید:

در آموزش خوابیدن به موقع، به صورت تنهایی و در تاریکی به فرزندتان سخت نگیرید و عجله نکنید. صبور باشید و به یاد داشته باشید که نیاز‌های خواب کودک شما تغییر نکرده است. اما در حال حاضر آن‌ها به کمی‌‌حمایت و همدلی بیشتر نیاز دارند. می‌توانید سعی کنید آن‌ها را کمی‌‌زودتر از حد معمول در گهواره خود قرار دهید و به آن‌ها زمان بیشتری بدهید تا آرام شوند و بخوابند.

نتیجه‌گیری

شما باید بدانید که کودک شما از خوابیدن در تاریکی نمی‌‌ترسد و تنها باید آموزش ببیند. این ترس‌ها بیشتر مربوط به نوعی اضطراب جدایی و همچنین فقط یک مرحله است. اما در حالی که با آن‌ها در این سفر حرکت می‌کنید به یاد داشته باشید که آن‌ها هنوز بسیار کوچک هستند و به خواب خوب نیاز دارند. هنگامی‌‌که کودک شما بیش از حد خسته و کلافه شود، بدن آنها هورمون های ضد خواب را تولید می‌‌نماید و در این صورت بازگشت کودک شما به حالت خواب مشکل می‌‌شود. 

مطالب خواندنی بیشتر در خصوص کودکان را در کلاب آپتاکید دنبال کنید.

 

Leave a comment